
Wahacze samochodowe są ważną częścią układu zawieszenia auta. Odpowiadają pośrednio za komfort i bezpieczeństwo jazdy, a bezpośrednio za przyczepność do nawierzchni. Wahacze łączą koło z nadwoziem samochodu, posiadają ograniczone ruchy, a ich pęknięcie powoduje uszkodzenie innych części układu zawieszenia uniemożliwiając dalszą jazdę, a nawet może być to przyczyną wypadku.
Rodzaje wahaczy
Auta posiadają różne rodzaje układu zawieszenia. W zależności od układu zawieszenia w jaki wyposażony jest nasz samochód mogą występować inne rodzaje wahaczy:
- Wahacze poprzeczne,
- Wahacze wzdłużne,
- Wahacze skośne.
Budowa wahacza
Każdy wahacz posiada części wspólne, z których jest zbudowany:
- tuleja wahacza (silentblock) – metalowo-gumowy element, który odpowiada za niwelowanie wibracji na styku wahacza z nadwoziem.
- wahacz właściwy – podstawa wahacza, wykonany najczęściej z odlewów żeliwnych, aluminiowych lub stalowych, na nim umieszczony jest sworzeń wahacza i tuleja wahacza.
- sworzeń wahacza – łączy wahacz ze zwrotnicą koła, przymocowany do wahacza przy pomocy śrub, najczęściej wymienny.