Filtr kabinowy – jak o niego zadbać w prawidłowy sposób?
Wiele osób bagatelizuje temat wymiany filtra kabinowego uważając, że skoro nie wpływa on na samo działanie samochodu to można o nim zapomnieć. Nic bardziej mylnego. Odkryjmy w takim razie prawdę na temat filtra kabinowego, co to jest i dlaczego warto go wymieniać. Skoro jesteśmy już przy wymianie to jak podejść do kwestii filtra kabinowego? Co ile wymianę zalecają eksperci? Pojawia się jeszcze jedno kluczowe pytanie: jaki wybrać filtr kabinowy i jakie rodzaje filtrów mamy do wyboru? Na wszystkie te nurtujące pytania odpowiedź znajdziesz poniżej.
Do czego służy filtr kabiny?
Zanim przejdziemy do wyjaśnienia funkcji pomijanego często przez użytkowników części pora poznać bliżej filtr kabinowy. Co to właściwie jest? Przedstawiamy kilka faktów i ciekawostek. Filtr kabinowy nazywany jest także filtrem przeciwpyłkowym, który coraz częściej gości w kupowanych przez nas autach, szczególnie w tych posiadających klimatyzację. Wybierając auto często kierujemy się wieloma czynnikami technicznymi i udogodnieniami. Takim udogodnieniem właśnie jest filtr kabiny, ponieważ wpływa bezpośrednio na komfort jazdy. Służy od do oczyszczania powietrza, które doprowadzane jest do samochodu z zewnątrz. W końcu powietrze w dużych miastach, na autostradach i drogach nieutwardzonych często pozostawia wiele do życzenia. Wybierając auto chcemy czuć się jak najbezpieczniej.
Pośrednio za nasze bezpieczeństwo odpowiada także filtr przeciwpyłowy, w który wyposażone są nasze pojazdy. Dlaczego? Otóż filtr jest swoistą barierą dla pyłków, drobnoustrojów i zanieczyszczeń o wielkości zaledwie kilku mikrometrów. Gdyby go nie było wszelkie te zanieczyszczenia z łatwością trafiałyby z powietrzem do naszego układu oddechowego w konsekwencji powodując groźne choroby takie jak astma, choroby krążenia, przewlekłe choroby płuc, a nawet raka. Filtr zatrzymuje na swojej powierzchni od 95% nawet do 100% niechcianych pyłków i alergenów, a także nieprzyjemne zapachy z otoczenia pozwalając kierowcy i pasażerom na komfortową jazdę. Wpływa on na takie procesy jak odparowywanie przedniej szyby, funkcjonowanie dmuchawy i zapach.
Filtr kabiny – jak często go wymieniać?
Wiedząc już jak ważny jest filtr kabinowy i co to jest możemy przejść do kolejnej istotnej kwestii. Zlecając naprawy w profesjonalnym warsztacie bądź decydując się na samodzielną wymianę nasuwa się kolejne pytanie dotyczące filtra kabinowego, co ile wymiana?
Odpowiedź jest prosta. Najlepiej wymieniać filtr kabiny co najmniej raz w roku.
Jeżeli cierpisz na alergie bądź inne schorzenia związane z górnymi drogami oddechowymi, a także przemieszczasz się po mocno zanieczyszczonym terenie warto taką wymianę zrobić dwa razy w roku. Decydując się na wymianę raz w roku najlepiej zdecydować się na okres wczesnej wiosny, zanim rozpocznie się sezon pylenia roślin. Drugą wymianę zalecamy na jesień. Jeżeli nie jesteś pewny co do częstotliwości poproś swojego mechanika żeby pokazał Ci jak wygląda filtr po jego wymianie. Jeżeli często masz podrażnione oczy, kichasz i czujesz zmęczenie podczas jazdy rozważ częstsze wymiany filtra kabinowego. Czyste powietrze pomoże Ci wyeliminować wcześniej wspomniane dolegliwości.
Jaki wybrać filtr kabiny?
Istnieją trzy rodzaje filtrów kabinowych. Filtr standardowy (cząstek stałych). węglowy i antysmogowy. Przejdźmy teraz do ważnej kwestii jaki wybrać filtr kabinowy spośród tych trzech rodzajów?
Filtr standardowy chroni nas tylko przed cząstkami stałymi, zapobiega parowaniu szyb i chroni klimatyzację. Jest więc najmniej zaawansowaną formą filtrów kabinowych jakie możemy wybrać. Filtr z węglem aktywnym ma zdolność zatrzymywania brzydkich zapachów, a przede wszystkim szkodliwych dla ludzi gazów, między innymi takich jak tlenek azotu, ozon i dwutlenek siarki. Im cięższy filtr z węglem aktywnym tym więcej tego węgla zostało użytego do jego produkcji, a co za tym idzie jego zdolność filtracji jest wyższa. Filtr kabinowy z dodatkiem węgla aktywnego to absolutny standard, który polecamy.
Filtr antysmogowy w porównaniu z filtrem zawierającym węgiel aktywny dodatkowo neutralizuje alergeny i bakterie, i oczywiście jak sama nazwa wskazuje zatrzymuje smog. To ważna informacja dla alergików i osób, które na co dzień przebywają w miejscach szczególnie narażonych na występowanie smogu. W swojej ofercie posiadamy cały wachlarz filtrów renomowanych marek takich jak Knecht, Mahle, Mann, Deckermann i Kamoka.
Czy warto wybrać filtr kabinowy węglowy?
Zdecydowanie tak! Po zapoznaniu się z dostępnymi na rynku rodzajami filtrów kabinowych rekomendujemy filtry zawierające węgiel aktywny. Nie dość, że chronią nasze drogi oddechowe, neutralizują szkodliwe bakterie i grzyby, nie dopuszczają do nas szkodliwych gazów to jeszcze likwidują nieprzyjemny zapach z zewnątrz. Posiadają także wszystkie funkcje standardowego filtra czyli zapobiegają parowaniu przedniej szyby, wspomagają klimatyzację i mają wpływ na działanie dmuchawy. Filtr z dodatkiem węgla aktywnego jest dostępny w naszym sklepie Auto-Zatoka.
Jak założyć filtr kabiny?
Demontaż i montaż filtra kabinowego zależy od rodzaju auta jakie posiadamy, Najczęściej jest to bardzo proste i nie wymaga użycia żadnych narzędzi, ale nie jest to regułą. Wiek auta nie odgrywa tu kluczowej roli, ponieważ nawet w autach wyprodukowanych stosunkowo niedawno wymiana może okazać się skomplikowana. Wszystko zależy od tego gdzie i w jaki sposób filtr został zamontowany fabrycznie i jakie ma osłony. Przede wszystkim powinniśmy stosować się do instrukcji odpowiadającej modelowi naszego auta.
Na filtrach widnieć mogą dwa oznaczenia: strzałka w górę UP – wtedy filtr powinien być zamontowany strzałką w górę, bez względu na kierunek przepływu powietrza. Drugie oznaczenie to strzałka (air flow) – strzałka wskazuje nam kierunek przepływu powietrza. W przypadku jak filtr montowany jest pionowo nie będzie oznaczenia UP i strzałka na filtrze będzie wskazywała kierunek przepływu powietrza.
Zapraszamy do odwiedzenia naszego punktu przy ulicy Pestalozziego 7 we Wrocławiu. Więcej danych znajdziesz w zakładce kontakt.