Układ zawieszenia

Układ zawieszenia

Wszystkie samochody wyposażone są w układ zawieszenia, który jest niezbędny do poruszania się po drogach. Układ zawieszenia łączy nadwozie albo ramę nośną z kołami. Zadaniem układu zawieszenia jest zagwarantowanie odpowiedniego kontaktu kół z podłożem. Dobrze wiemy, że poruszanie samochodem nie ogranicza się do jazdy po jednej nawierzchni. Często nasze auta przemierzają drogi od autostrad po drogi szutrowe, nieutwardzone. Dlatego też układ zawieszenia odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu nam komfortu jazdy, a przede wszystkim bezpieczeństwa.

Rodzaje układów zawieszenia

Rozróżniamy trzy rodzaje układów zawieszenia.

  1. Układ zawieszenia zależny – stosowany jest najczęściej w samochodach terenowych i ciężarowych, ponieważ charakteryzuje się dużą wytrzymałością. Na osi koła połączone są w zależnym układzie zawieszenia w sposób sztywny. Skutkuje to automatyczną zmianą pozycji kół, tak aby były identyczne. Jeżeli na drodze napotkamy nierówności koła przyjmą tę samą pozycję. Aby mogło się tak dziać potrzebne jest zachowanie wolnej przestrzeni na ruchy pionowe w obudowie mostu i kół. W samochodach ciężarowych jest na to miejsce, w autach osobowych ważny jest każdy centymetr, a zastosowanie zależnego układu zawieszenia skutkowałoby mniejszą pojemnością bagażnika, ponieważ silnik musiałby być podniesiony.
  2. Układ zawieszenia niezależny – najczęściej stosowany w autach osobowych, nazywany inaczej kolumną McPhersona. Daje możliwość łatwego sterowania autem. W niezależnym układzie zawieszenia koła jednej osi poruszają się w stosunku do siebie niezależnie, jak sama nazwa wskazuje. Wymusza to zwiększenie liczby elementów w tym układzie. Niezależny układ zawieszenia dodatkowo posiada wahacze, drążki stablizatora, łączniki stabilizatora, resory, sworznie i tuleje.
    Wcześniej wspomniana kolumna McPhersona jest połączeniem zwrotnicy, sprężyny i amortyzatora w jeden lekki i niewielki element. Odpowiada za cztery bardzo istotne funkcje: skręcającą, resorującą, prowadzącą i tłumiącą drgania. Kolumna McPhersona ma wiele zalet, jednak posiada także wady: często ulega uszkodzeniom jeżeli poruszamy się po nierównych drogach z dziurami i przenosi drgania z nawierzchni na karoserię auta.
  3. Układ zawieszenia półzależny – w tym układzie zawieszenia koła jednej osi oddziałują na siebie w nieznacznym stopniu. Półzależny układ zawieszenia wzbogacony jest w poprzeczną belkę, która umieszczona jest przed osią kół. Belka pełni rolę stabilizującą i łączącą wahacze wzdłużne znajdujące się w tej konstrukcji. Podczas oddziaływania siły bocznej koła samochodu pochylają się lekko co pozytywnie wpływa na ich przyczepność do nawierzchni. Wadą półzależnego układu zawieszenia jest słaba amortyzacja nadwozia wynikająca z nierówności nawierzchni.
Pestalozziego 7, 50-325 Wrocław
+48 516 093 224

Części układu zawieszenia we Wrocławiu

Aby uchronić swój samochód i portfel przed częstymi wizytami u mechanika warto zadbać o wysoką jakość stosowanych części w układzie zawieszenia swojego auta. W Auto-zatoce przy ul. Pestalozziego 7 we Wrocławiu znajdziecie części renomowanych producentów (TRW, Lemforder, Kamoka, Febi) zawsze w przystępnych cenach. Nasi specjaliści służą także radą i pomocą w doborze odpowiednich części. Pomożemy Ci zadbać o swoje bezpieczeństwo i przejść przez badania diagnostyczne bez zbędnego stresu. 

Menu