Zamontowana w aucie instalacja elektryczna ma wpływ na model jazdy oraz pracę poszczególnych podzespołów. Układ elektryczny w aucie to nie tylko prądnica, akumulator i rozrusznik. Umieszczone są w nim również inne urządzenia oraz elementy, które służą do zasilania wszystkich części silnika samochodowego.
Jak zbudowana jest instalacja elektryczna?
Przez wiele lat schemat układu nazywanego silnikiem blokowym nie uległ zmianie. Za energię dostarczaną do rozmaitych podzespołów odpowiada akumulator, prądnica oraz alternator. Wszystkie te części są ważne dla prawidłowego działania samochodu. Zasada pracy układu elektrycznego jest następująca – energia przekazywana przez bezpieczniki dociera do rozrusznika oraz układu zapłonowego, gdzie zostaje wykorzystana do odpalenia auta. W przypadku samochodów osobowych wykorzystuje się napięcie 12 V, a autobusów 24 V.
Typy instalacji elektrycznej
We współczesnych autach stosuje się instalację jednoprzewodową, która pozwala na dostarczenie energii za pomocą jednego przewodu. Rzadziej spotykany jest układ dwuprzewodowy, w którym metalowe elementy podwozia są odizolowane od przewodu. Wspomnianą instalację dwuprzewodową stosuje się także w samochodach pozbawionych metalowych części, jak np. Smart. W ich przypadku podwozie wyprowane jest z tworzyw sztucznych.
Części układu elektrycznego
Układ elektryczny jest bardzo ciekawy i zawiera wiele rozmaitych części. Nowoczesne auta są coraz częściej naszpikowane technologią elektryczną, bez której wprost nie można się obyć. Wszystkie te podzespoły mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i komfort podróży.
Zamontowana w aucie instalacja elektryczna ma wpływ na model jazdy oraz pracę poszczególnych podzespołów. Układ elektryczny w aucie to nie tylko prądnica, akumulator i rozrusznik. Umieszczone są w nim również inne urządzenia oraz elementy, które służą do zasilania wszystkich części silnika samochodowego.
Jak zbudowana jest instalacja elektryczna?
Przez wiele lat schemat układu nazywanego silnikiem blokowym nie uległ zmianie. Za energię dostarczaną do rozmaitych podzespołów odpowiada akumulator, prądnica oraz alternator. Wszystkie te części są ważne dla prawidłowego działania samochodu. Zasada pracy układu elektrycznego jest następująca – energia przekazywana przez bezpieczniki dociera do rozrusznika oraz układu zapłonowego, gdzie zostaje wykorzystana do odpalenia auta. W przypadku samochodów osobowych wykorzystuje się napięcie 12 V, a autobusów 24 V.
Typy instalacji elektrycznej
We współczesnych autach stosuje się instalację jednoprzewodową, która pozwala na dostarczenie energii za pomocą jednego przewodu. Rzadziej spotykany jest układ dwuprzewodowy, w którym metalowe elementy podwozia są odizolowane od przewodu. Wspomnianą instalację dwuprzewodową stosuje się także w samochodach pozbawionych metalowych części, jak np. Smart. W ich przypadku podwozie wyprowane jest z tworzyw sztucznych.
Części układu elektrycznego
Układ elektryczny jest bardzo ciekawy i zawiera wiele rozmaitych części. Nowoczesne auta są coraz częściej naszpikowane technologią elektryczną, bez której wprost nie można się obyć. Wszystkie te podzespoły mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i komfort podróży.
Awarie układu elektrycznego
Jeśli drut lub bezpiecznik zawiodą, w układzie może dojść do zwarcia. Jego przyczyną jest zazwyczaj użycie drutu w niewłaściwym rozmiarze. W tej sytuacji prąd w drucie może stać się niebezpieczny i wywołać pożar. Aby temu zapobiec warto zamontować wewnątrz odpowiednie bezpieczniki o prawidłowym rozmiarze. Pamiętajmy, że nagły dopływ prądu może przerwać obwód poprzez stopienie drutu bezpiecznikowego.